ů

Kniha návštěv

Pro Vaše vzkazy

Překlad

Literatura - mentální postižení, výchova, aktivity



Pár knížek, které by pro Vás mohly být zajímavé - nejsou o Williamsově syndromu, ale mohou pomoci s problémy, které se s Williamsovým syndromem také pojí - chováním, mentálním postižením, hyperaktivitou, výchovou...

Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením




Lidé s mentálním postižením tráví většinu času mezi lidmi s handicapem, mají méně kontaktů s většinovou společností. Nemají tak možnost získat dostatečnou sociální zkušenost, proces učení se sociálním dovednostem je u těchto lidí náročný. Často je trápí neobratnost při komunikaci, nedorozumění, negativní reakce ze strany okolí, nízká sebedůvěra. Snižují se jejich šance na trhu práce, prohlubují se sociální bariery mezi lidmi s postižením a většinovou společností. Pro odstranění těchto barier je zapotřebí zaměřit se u nich na podporu sociálních dovedností. Jednotlivé aktivity jsou v rámci každé kapitoly řazeny od méně náročných po náročnější. První části kapitoly tak obsahuje aktivity, které lze uskutečnit i s klienty, u kterých jsou jednotlivé dovednosti a schopnosti zastoupeny pouze v omezené míře, zatímco závěr každé z kapitol se věnuje aktivitám určeným pro klienty, u kterých jsou dané schopnosti a dovednosti již více rozvinuty. Knihu využijí především speciální pedagogové, lidé, kteří pracují s dospívajícími a dospělými osobami s mentální retardací.

Autorky:

  • Mgr. Martina Kunčíková působí na katedře sociologie a andragogiky FF UP v Olomouci.
  • Bc. Vendula Solovská, Dis., pracuje jako vedoucí sociální služby Aktivizační a rozvojové programy, vede a koordinuje pracovníky sociální služby SPOLU Olomouc, Středisko podpory integrace, Olomouc.
  • Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D., pracuje jako odborná asistentka Ústavu speciálněpedagogických studií PdF UP v Olomouci. Vedla odborný seminář na téma rané péče o děti s kombinovaným postižením, organizovala podpornou skupinu pro dospělé klienty s mentálním postižením v Centru denních služeb Oáza Zábřeh.
  • Mgr. Markéta Pavlíková je logopedka a pracovala s osobami s handicapem
  • .

Zakoupit možné zde: http://obchod.portal.cz/produkt/rozvoj-dovednosti-dospelych-lidi-s-mentalnim-postizenim/

Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením (se zaměřením na středně těžké a těžké postižení)




Tento text má přispět k edukaci klientů s těžším mentálním postižením a pomoci odborným zaměstnancům domovů sociálních služeb, kteří jsou s nimi v přímém kontaktu, naplňovat práva jejich klientů spojená se sexualitou, která vyplývají z mezinárodních dohod.

Autorka se zabývá specifiky sexuálních projevů osob s MP i faktory, které jejich aktivity determinují, nevyhýbá se otázkám spojenými s rizikem otěhotnění, přenosu chorob a zranění. Sexuální projevy osob s MP nejsou jednoduše „čitelné“, pracovníkům pomáhajících profesí chybí znalosti o této tabuizované oblasti a místo toho vycházejí z mýtů. Za daného stavu proto v mnohých zařízeních nejsou vytvořeny podmínky pro kvalitnější život dané skupiny osob, které jsou schopny přátelství i partnerství.

PaedDr. Stanislava Mandzáková, PhD., působí na katedře speciální pedagogiky na Pedagogické fakultě univerzity v Prešově. Věnuje se problematice sexuálních a partnerských vztahů osob s mentálních postižením, integraci těchto osob a komunikaci učitele s žáky s mentálním postižením. Je editorkou sborníků Kvalita života osôb s mentálnym postihnutím v domovoch sociálnych služieb a autorkou odborných publikací.


Více zde: http://obchod.portal.cz/produkt/sexualni-a-partnersky-zivot-osob-s-mentalnim-postizenim/

Orofaciální regulační terapie


Autor: Morales, Rodolfo Castillo
Podtitul: Metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje


Orofaciální regulační terapie argentinského lékaře Castilla Moralese je specializovanou reflexní metodikou pro oblast úst a obličeje, zaměřuje se na činnost obličejových svalů, polykání a řečový projev. Publikace podává ucelený pohled na orofaciální komplex, jeho fungování za fyziologických okolností i při výskytu patologií u jednotlivých onemocnění (např. Downův syndrom, dětská mozková obrna). Podrobně se zabývá fyziologií sání, polykání a žvýkání. Srozumitelně s pomocí ilustrací a fotografií provází diagnostickým procesem a především terapií, včetně používání ortodontických pomůcek. Cílem orofaciální terapie je rozvíjení svalové hybnosti a aktivování svalových skupin, které jsou nutné pro správné fungování oblasti úst a obličeje. Terapie je velice užitečná především u pacientů, kteří nedovedou vědomě efektivně spolupracovat s terapeutem. Pomáhá například stimulovat sání u kojenců s orofaciálním postižením, zlepšuje polykání u klientů s těžkým mentálním postižením, rozvíjí řeč u dětí s Downovým syndromem. Kniha je určena pro fyzioterapeuty, logopedy, pracovníky ústavů sociální péče, rehabilitační lékaře, stomatology a ortodontisty.

Více tady: http://obchod.portal.cz/produkt/orofacialni-regulacni-terapie/

Mentální postižení


Autor: Valenta, Milan; Michalík, Jan; Lečbych, Martin a kolektiv


Publikace se věnuje oblasti specifik osobnosti žáků a klientů s mentálním postižením a diagnostice těchto oblastí. Vychází ze tří základních stratifikačních systémů, které se nově využívají v oblasti zdravotnictví (MKF – Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví), v oblasti sociálních služeb (SIS – Škála stanovení míry podpory) a pilotážně ve (speciálním) školství a poradenství (KaSPC – Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb). Čtenář získá přehled o osobnostní struktuře člověka s mentálním postižením a speciálněpedagogické podpoře pro žáky s mentálním postižením, což je nový fenomén v péči o osoby se zdravotním postižením. Kniha je věnována především psychologům, speciálním pedagogům, psychiatrům, sociálním pracovníkům a studentům těchto oborů.

Více tady: http://obchod.portal.cz/produkt/mentalni-postizeni/


Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením


Autor: Newman, Sarah
Podtitul: Rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a soc.dovedností

Rodiče a vychovatelé, kteří pečují o dítě s postižením, často mají množství informací o povaze zdravotního problému, ale mnohdy jim chybí konkrétní náměty a nápady, jak pomoci dítěti, které má určité speciální potřeby a odlišný způsob komunikace. Autorkou knihy je matka dítěte s opožděným vývojem a autismem. Na základě svých zkušeností a podrobných konzultací s mnoha odborníky a dalšími rodiči vytvořila knihu, která nabízí vychovatelům jednoduché ověřené činnosti podporující vývoj dítěte. Dovednosti jsou rozděleny do pěti skupin - kognitivní, pohybové, smyslové, sociální a emoční. V každé kapitole je nejprve naznačen typický vývoj a potom jsou uvedeny hry a činnosti, které tento vývoj podněcují. Vychovatel si tedy může sám určit, co dítě zvládá a co je třeba začít rozvíjet. Hry a činnosti nevyžadují složitou přípravu, ale využívají ve značné míře předměty, které lze nalézt v každé domácnosti. Na závěr jsou připojeny rady týkající se obvyklých problémových oblastí, jako je jídlo, spánek, toaleta. Kniha je napsaná s pochopením pro obtíže, se kterými se rodiče dětí s postižením setkávají, je v ní uvedeno mnoho příkladů.

Více tady: http://obchod.portal.cz/produkt/hry-a-cinnosti-pro-vyvoj-ditete-s-postizenim/